Navigationsside

En navigationssides primære formål er at lede brugeren videre til det indhold de søger, og fungerer på den måde som en oversigtsside.

Formål

Navigationssiden er Basis- og Events-profilens primære navigation. Har du en del forskellige indholdssider der vedrører det samme overordnede emne, vil du kunne samle en oversigt over dem i en navigationsside. Du kan for eksempel have en navigationsside der hedder 'Folkeskoler i København', og så linke videre til en indholdsside for hver enkelt folkeskole i byen.

Sådan gør du

  1. Tryk på fanen 'Indhold' og dernæst knappen '+Tilføj indhold'.
  2. Vælg sidetypen 'Navigationsside'
  3. Udfyld 'Sidetitel'. Titelfeltet bliver automatisk udfyldt med samme værdi som  'Sidetitel' første gang du udfylder. Titelfeltet er det, der bliver vist i brødkrummen og menuen på navigationssiderne.
  4. Under 'Manchet' skal du give en kort beskrivelse af, hvad brugeren kan finde på din navigationsside. Denne beskrivelse bliver vist øverst på navigationssiden.
  5. Under 'Overordnet menupunkt' kan du vælge, hvor i menustrukturen din nye navigationsside skal placeres.  

Tips og best practice

Vis alle

Titel og manchet

Din titel bliver vist i brødkrummen, mens den store tekst på siden er din manchet. ​

  • Skriv en kort, guidende titel til navigationssiden.  ​
  • Skriv en guidende manchet, der kommunikerer til brugerens situation og hvad der findes på siden​.
  • Skriv kort og præcist niveau 1- og 2-tekster. Sørg for, at niveau 1- og 2-tekster herunder hænger sammen.​

Menupunkter

Menupunkter på navigationssider kan være nye navigationssider – især relevant for sites med meget indhold. Det er helt ok, at brugeren skal klikke flere gange, så længe brugeren ikke er i tvivl om, at han/hun er på rette vej, jf. gov.uk​.

Menupunkter på navigationssider kan også være indholdssider – især relevant for sites med få indholdssider. Her skal man så huske at lave en linkboks med Læs mere / Relevant indhold på den overordnede indholdsside (dvs. links i Læs mere-boksen til de undersider, som hører til den overordnede indholdsside).

Hvis en indholdsside har undersider, kan brugeren risikere at gå glip af potentielt relevant indhold samt at miste overblikket over, hvorhenne på sitet, de befinder sig. Sørg derfor for at lægge niveau 2-punkter ind på landing pagen, så de intuitivt navigerer brugeren ind på siderne – fx i en Læs mere-boks.

Vi anbefaler rene navigationssider uden undersider, da brugerne på denne måde klikker sig dybere og dybere ned i strukturen, indtil de ikke kan komme videre og dermed er mere bevidste om, hvor de befinder sig samt ikke går glip af indhold.

Relevans/Væsentlighed​

Navigationssiden er en hjælp for brugerne til at vælge mellem og finde det rette indhold på sitet i forlængelse af det valg, brugeren har truffet på forsiden​

Navigationssiden kan godt blive uoverskuelig, hvis der er for mange underpunkter, men samtidig skal titlerne på punkterne være tilpas konkrete til, at brugeren ved, hvad de skal bruge punktet og dets indhold til​.

Identifikation

Det er vigtigt at kende sine målgrupper og turde prioritere mellem, hvem der er vigtigst som modtager. Brugerne skal nemlig kunne identificere sig med indholdet, og der er forskel på om indholdet er skrevet til borgere vs. journalister, børn/unge vs. voksne etc.​

Prioriteringen og rækkefølgen af emner i navigationen skal afspejle, hvad flest brugere har behov for eller for hvad der er vigtigst at finde.