Oplæring af nye redaktører på KK's fælles webplatform

Forvaltningerne står for introduktion til nye redaktører

Baggrund

Kommunikationschefskredsen besluttede den 9. juni 2022, at man ikke vil udvikle e-læring til brug af den fælles webplatform i Drupal 10, men at ansvaret for oplæring af nye redaktører ligger i forvaltningerne, jf. godkendt indstilling.
Det fælles omdrejningspunkt for oplæring af nye redaktører og arbejdet med web i KK skal være vejledningssitet web.kk.dk.

Denne governance og rolle- og ansvarsdeling har til formål at sikre, at alle er bekendt med hvem, der har hvilke roller, opgaver og ansvar i arbejdet med oplæring af erfarne redaktører som nye redaktører, der skal autoriseres til en redaktørrolle på fælles webplatform.

Forretningsejerne i forvaltninger har ansvar for oplæring af nye redaktører

I praksis betyder det, at den koordinerende webredaktør i hver forvaltning oplærer og introducerer nye redaktører til web i KK blandt andet ved hjælp af web.kk.dk.

Forvaltningernes koordinerende webredaktører er således første kontaktpunkt for webredaktørerne i egen forvaltning, men KK Web bistår de koordinerende webredaktører ved tvivlsspørgsmål.

Oplæringen af nye redaktører skal sikre

  • At webredaktører, der får adgang til én eller flere webprofiler, oplærer og udøver den i forvaltningen og i KK ønskede webfaglighed
  • At alle webredaktører kender deres rolle i weborganisationen i KK og rettigheder og ansvar i Drupal 10 og ved hvor, de kan finde guides og vejledninger til deres arbejde med web
  • At forvaltningerne anvender vejledningssitet systematisk i deres arbejde med web, så der opnås en fælles tilgang til brug af de aftalte principper og retningslinjer for brugen af webfunktionalitet, SEO, sprog, tilgængelighed, UX og GDPR
  • At alle webredaktører over tid kender og kan anvende de aftalte principper, retningslinjer og best practices i deres arbejde med web i KK
  • At vi med fælles, løbende brug af web.kk.dk sammen kan sikre et opdateret og vedligeholdt vejledningssite, fordi webredaktørernes eventuelle feedback hjælper KK Web med en fortsat optimering af sitet

Rolle- og ansvarsdeling

  • Autorisation af nye brugere 
    Forvaltningerne har det overordnede ansvar for at autorisere nye redaktører på Drupal 10-platformen via Omada
  • Oplæring og kvalitetssikring 
    Forvaltningerne har ansvar for at sikre at nye som erfarne redaktører har de fornødne kompetencer til at varetage den rolle, som de får tildelt. Forvaltningerne kan, efter indbyrdes aftale, understøtte hinanden i oplæring af nye redaktører
  • Introduktion til fælles vejledningssite 
    Forvaltningerne har ansvar for at introducere nye redaktører til det fælles vejledningssite web.kk.dk og den viden og information, som de skal introduceres til for at blive klædt på til at oprette og redigere tilgængeligt indhold efter givne brugerrettigheder og aftalt praksis
  • Opdatering af vejledningssite 
    KK Web har ansvaret for at sikre den løbende opdatering af indholdet på web.kk.dk. Arbejdet sker i tæt samarbejdet med forvaltningerne

Web.kk.dk – fælles vejledningssite

Web.kk.dk er Københavns Kommunes vejledningssite for brug af den fælles webplatform i Drupal 10.

Her kan forvaltningernes webredaktører:

  • Hente information om webplatformen og dens mange profiler
  • Tilgå vejledninger i brug og opsætning af funktionalitet i Drupal m.v.
  • Læse vedtagne best practices, retningslinjer og politikker for organisering og redigering af indhold på websites på webplatformens profiler
  • Læse vedtagne beslutninger og finde vejledninger om brug af KK Orgs Lokationsløsning til kontaktdata på websites
  • Læse webstrategi for webplatformen og KK’s fælles besluttede Vision for digital service samt Service og Kanalstrategi.

Her kan forvaltningernes koordinerende webredaktører desuden:

  • Indmelde tekniske fejl og ønsker og rettelser
  • Indmelde nye udviklingsønsker (på sigt)
  • Oprette nye webredaktører via autorisation i Omada
  • Bestille nye websites

Senest opdateret 17. januar 2024.