Sådan gør du dit indhold webtilgængeligt

Ved at overholde en række simple retningslinjer sikrer du, at dit indhold er webtilgængeligt.

Rigtig mange af de krav, der skal overholdes for at din hjemmeside og dit indhold på intra er tilgængeligt, er indbygget i det system, hjemmesiden ligger i.

Men du skal alligevel overholde nogle enkle redaktionelle retningslinjer for at sikre, at siderne på din hjemmeside og intra for eksempel kan læses op af en skærmlæser, eller tilgås uden brug af en mus.

De vigtigste pejlemærker for god tilgængelighed  

Brug sigende linktekster

En sigende linktekst inviterer ikke blot din bruger af hjemmesiden til at klikke sig videre; den hjælper også en person med synshandicap til at gennemskue hvor linket fører hen.

Læs mere her som linktekst er intetsigende, når det bliver læst op.

Læs mere om skoleopskrivning på Københavns Kommunes hjemmeside fortæller brugeren hvad de får, når de klikker.

Brug formatering til overskrifter – og i den rigtige rækkefølge

Brug de formateringer til overskrifter, der findes i systemet. Og brug dem i den rigtige rækkefølge, så Overskrift 1 altid kommer før Overskrift 2, Overskrift 3 og en evt. Overskrift 4.

Titlen på en side er altid Overskrift 1. Næste overskriftsniveau skal derfor være formateret med Overskrift 2.

Det gør det nemmere at navigere i teksten på hjemmesiden uden mus.

Opmærk tabeller korrekt

Hvis du indsætter en tabel i din tekst, skal du huske at mærke den korrekt op, så række- og kolonneoverskrifter fx giver den korrekte kontekst for data i tabellen til en skærmlæser.
Læs vejledningen om brugen af tabeller

Hvad skal man lade være med?

Du skal lade være med at fremhæve tekst med fed.

Fed er en formatering, der ikke bliver fanget af en skærmlæser. Du kan i stedet fremhæve vigtige tekstbidder ved at sætte dem i en boks.

Du skal også lade være med at henvise til højre, venstre, op og ned på siden

Hvis ikke man kan se siden, kan det være svært at vide hvor nederst på siden er.

Du skal også undlade at henvise til farver, for eksempel, "klik på linket i den grønne boks".

Hvis du er farveblind, kan du måske ikke se hvilken boks, der er den grønne. Brug en tydelig formulering i stedet, for at få folk til at klikke på de links, du gerne vil have at de klikker på.