KKorg og Lokationsløsningen

Kontaktdata i KKorg opdateres med Lokationsløsningen.

Formål

Lokationsløsningen er udviklet til at opdatere udvalgte kontaktdata i KKorg.

Sådan gør du

  1. Log på Lokationsløsningen
    Brugere med redigerings-adgang kan registrere lokationsdata på den valgte enhed. (Det kan tage nogle sekunder inden siden bliver loadet)
     
  2. Vælg forvaltning og enhed
    • Man kan se og vælge mellem forvaltningens enheder i en træstruktur, som den bl.a. kendes fra KKorg oversigten.​ Tryk på pil til venstre for at folde træet ud, eller vælg en enhed, og træet vil åbne sig automatisk.
      Du kan også indtaste KKorg nr. eller enhedsnavn, hvis du kender det.
       
  3. Klik på den sorte knap med teksten 'Rediger lokation', og redigér de relevante data. (Hvis der på den sorte knap står 'Lokation låst', har du ikke adgang til at redigere i Lokationsløsningen.)
     
  4. Gem ændringerne
     
  5. Ændring bekræftes.

Om Lokationsløsningen

Vis alle

Hvilke KKorg data kan opdateres med Lokationsløsningen?

Basisoplysinger

  • Lokationstyper​​
  • Fortrolighed​
  • Visningstype​.

Adresseoplysinger

Kontaktoplysninger

  • Telefonnummer​
  • E-mail​adresser
  • Hjemmeside​
  • Facebook-side​
  • Lokationsalias.

Specielle kontaktoplysninger

  • Digital post (borger/virksomhed)
  • Tidsbestilling​
  • Kontaktformular (ja/nej)​
    – På KFF Intra kan du finde vejledninger til blanketløsningen og se kontaktoplysninger til XFlow Driftsgruppen.

It-system referencer​

Åbningstider
– Se vejledningen Åbningstider i KKorg, hvordan modulet er opbygget.

Hvem har adgang til at opdatere enhedens data i Lokationsløsningen?

Kontaktdata i KKorg kan kun opdateres af forvaltningens grunddata- og lokationsansvarlige, som dog kan have uddelegeret til én eller flere personer.

Forvaltningernes koordinerende webredaktører bør også have adgang til at rette data i KKorg via Lokationsløsningen. Hvis du er koordinerende webredaktør og ikke har adgang til Lokationsløsningen, skal du kontakte den grunddataansvarlige eller en anden autorisationsansvarlig i din forvaltning, som kan hjælpe med at give dig adgang.

I ØKF, som ejer Lokationsløsningen, er det afdelingslederne, der er autorisationsansvarlige.

Ansvar og governance for Lokationsløsningen

I udgangspunktet er det forvaltningernes grunddataansvarlige der har adgang til Lokationsløsningen, men flere kan tildeles adgang ved forespørgsel i ServiceNow.

Forvaltningerne kan altså selv bestemme hvem, der får adgang til at ændre i forvaltningens data gennem Lokationsløsningen.​

Vedligehold af lokationsoplysningerne

Vedligehold af lokationsoplysningerne kan styres centralt af forvaltningens grunddataansvarlige, eller decentralt, hvor enhederne i forvejen selv melder ændringerne ind. 

​Den grunddatasansvarlige vil dog fortsat have overordnet ansvar for at tjekke log samt ansvar for at oplysningerne bliver udfyldt og bliver holdt ved lige.​

Forvaltninger som gør brug af decentral opdatering af lokationsdata, skal selv klarlægge deres egen governance-struktur mellem de decentrale enheder og den grunddataansvarlige, samt sikre at de relevante brugere ved, hvordan systemet skal håndteres.

Ved behov for opdatering af Lokationsløsningen

Hvis lokationsløsningen skal udbygges, fx hvis der opstår behov for at vise flere end de nuværende kontaktoplysninger på web, så sker det i et samarbejde mellem forvaltningerne, KK Web og KKorg.

Læs evt. også om governance for KK Web på siden Om KK Web, som du også kan finde via link i footer.

Er du webredaktør og har ændringer til kontaktdata og åbningstider i KKorg?

Så skal du henvende dig til din forvaltnings koordinerende webredaktør.

Læs mere i vejledningen KKorg opdatering via Lokationsløsningen