Sådan vælger du site-profil

Her beskriver vi forskellene på de forskellige profiler.

Når du skal bestille et site, skal du vide, hvilket formål det skal opfylde. Fx skal du tage stilling til om indholdet kræver et selvstændigt site med sit eget præg (basis-site), eller om det i højere grad skal være et fælles site (kk-site). Er det en kampagne, der skal køre i en periode, er det kampagneprofilen, du skal vælge. Har du brug for at kunne lave særligt indhold, såsom events, er det event-profilen du skal vælge.

Nedenunder kan du se fordele og ulemper ved valg af de forskellige site-profiler.

Beskrivelse af profilerne

Vis alle

Basis-profilen

Basis-profilen indeholder de vigtigste komponenter, for at kunne lave et velfungerende site.

Fordele

Bestiller du en basis-profil, er du sikker på, at dine redaktører kun bliver konfronteret med de mest gængse funktioner, og der er lav sandsynlighed for at lave fejl. Har dit site ligget på et multisite på den gamle platform, vil du med stor sandsynlighed få de fleste, hvis ikke alle behov opfyldt med basis-sitet. Da basis-sitet er et grundsite, vil alle forvaltninger deles ligeligt om driftsomkostninger, og der er derfor ikke merudgifter forbundet med dette site.

Ulemper

Du kan ikke oprette events eller integrationer på dette site.

Event-profilen

Event-profilen er opstået ud fra et særligt KFF-behov, da man i KFF har mange events og begivenheder, der skal promoveres og laves tilmeldinger til på websitet. 

Fordele

Alle forvaltninger, der har behov for at lave events kan i udgangspunktet oprette et site baseret på event-profilen. Udover events indeholder event-profilen samme byggeklodser, som basis-profilen.

Ulemper

Der er meromkostninger forbundet med at lave et event-site, da det er en firstmoverprofil. Så hvis ikke din forvaltning allerede betaler for event-sites som en del af den samlede driftsøkonomi, vil dette skulle indgå i overvejelserne. Derudover anbefales det kun at oprette et event-site, hvis der er brug for funktionaliteten events, da flere funktioner kan gøre det unødvendigt komplekst for redaktører. 

Kampagne-profilen

Kampagneprofilen er en one-side site beregnet til at lave kampagner

Fordele

Med kampagneprofilen er det muligt at lave appellerende kampagner til din målgruppe. Da kampagner er et fælles behov for alle forvaltninger, bliver den betragtet som en grundprofil, og alle forvaltningerne deles derfor om driftsudgifterne.

Ulemper

En kampagneprofil er umiddelbart kun beregnet til kampagner, så hvis du ønsker flere funktioner eller mulighed for at bygge et site op med mere indhold, skal du som udgangspunkt vælge basis-profilen.

KK-profilen

www.kk.dk er et eksempel på et site, der benytter KK-profilen. 

Fordele

KK-profilen udstråler, at indholdet er fælles for hele Københavns Kommune. Det er velegnet til at lægge fælles information til borgerne, ligesom kk.dk bliver brugt til bl.a. Borgerservice og generel information fra alle forvaltninger. Hvis du ønsker at guide borgerne hen til noget generel information, er sitet stilrent og fokuseret på, at gøre vejen hen til informationen så overskuelig som muligt. KK-profilen kan måske i højere grad end basis-profilen rumme store mængder indhold, da den indeholder en drill-menu, der skaber overblik.

Ulemper

Det er hele kommunens site, så derfor er der ikke mulighed for at style siderne i samme grad, som fx et basis-site. Sitet skal i højere grad udstråle Københavns Kommune som afsender frem for en institution eller forvaltning.

Special-profilerne

Der er desuden udviklet en række special-profiler. Dem kan du høre mere om ved at kontakte KK Web.