Kontaktboks

Sådan opretter du en Kontaktboks og henter lokationsdata fra KKorg.

Formål

Kontaktboksen kan hente og vise de kontaktdata, der findes i KKorg:

  • Lokationsdata – navn, adresse, mv.
  • Åbningstider
  • Specielle kontaktoplysninger – digital post, blanketformular,  og tidsbestilling til Borgerservice.

Du vælger selv, hvilke af de overførte data der skal vises i kontaktboksen, ved at krydse dem af eller vælge dem i dropdownmenuer.

Du kan også selv skrive oplysninger ind i kontaktboksen, men så skal du huske at vedligeholde dem manuelt.

Se vejledningen KKorg og Lokationsløsningen, hvis du vi vide mere om kontaktdata i KKorg og hvordan de opdateres.

Sådan gør du

For at få kontaktboksen til at hente oplysninger fra KKorg, skal du kende brugerident på den medarbejder, eller KKorg ID på den enhed, som du vil vise data for.

  1. Tilføj kontaktboks, giv den evt. en titel og vælg farve.
     
  2. Indstillinger: Angiv KKorg/bruger ID, og tryk retur/tab for at hente data fra KKorg.
    • Nu hentes de kontaktdata, der er at finde på enheden/personen i KKorg. Det tager et øjeblik.
    • Vælg/sæt hak ud for de kontaktdata, du ønsker at få vist i din kontaktboks.
       
  3. Kontaktdata: Her er tomme felter, hvor du selv kan skrive data ind. 
    • Hvis du fx vil vise et andet telefonnummer end det, der er oprettet i KKorg, så kan du selv skrive telefonnummeret ind i feltet 'Telefon' (skriv i formatet 12345678). Undlad i så fald, at sætte hak ved det tilsvarende felt under Indstillinger
    • Hvis du har valgt en email-adresse eller et kontaktlink fra KKorg i en af dropdownmenuerne, vil de tilsvarende felter være låst og udfyldt med "Anvender data fra KKorg". Hvis du ønsker at skrive en email-adresse manuelt ind, skal du først låse feltet op ved at vælge "Ingen" i dropdownmenuen under Indstillinger.
       
  4. Fritekst: Her kan du skrive særlig information, fx ’Husk dit sundhedskort, når du kommer.’
     
  5. Gem, og husk at tjekke, at oplysningerne i kontaktboksen vises korrekt.

Tips

Vis alle

ID-feltet

Det er valgfrit at udfylde ID-feltet. Men, hvis du ikke udfylder ID-feltet, så skal du udfylde feltet Navn i Kontaktdata-delen.

Når du udfylder ID-feltet og derefter trykker retur, bliver data hentet fra KKorg og foldet ud i dropdownmenuer og felter med checkbokse. Du vælger selv, hvilke data du vil vise i din kontaktboks ved at vælge værdier i dropdownmenuerne eller sætte hak i checkboksene.

Hvis data ikke findes i KKorg, er dropdownmenuer tomme og checkbokse inaktive med grå tekst.

KKorg ID og brugerident

  • KKorg ID for en enhed: Hvis du ikke kender KKorg ID, kan du søge det frem i KKorg-lokationsløsningen på https://lok-kkorg.kk.dk/
     
  • Bruger ID for en medarbejder: Brugerident er den første del af KK ansattes email-adresse; dvs. det, der kommer før @kk.dk. Alle ansatte i KK er oprettet med en unik brugerident i det administrative AD (AD=Active Directory).

Sekundære lokationer og lokationsalias

I KKorg er det muligt at tilføje flere lokationer til et ID (sekundære lokationer) og få dem udstillet i kontaktboksen. Er der flere lokationer på samme ID, kan der i KKorg angives et lokationsalias i KKorg og denne information kan ligeledes udstilles i kontaktboksen.

Hvis et KKorg ID har flere lokationer på SAMME adresse, kan en eller flere af disse tilføjes kontaktboksen på denne måde:

  1. Tilføj Kontaktboks
  2. Indtast KKorg ID
  3. Vælg om adressen skal vises på fold-ud-elementet
  4. Vælg den ønskede lokation i dropdownmenuen Lokation
  5. Vælg/sæt hak ved de data, der skal vises i kontaktboksen
  6. Ønskes flere lokationer i samme kontaktboks, vælg Tilføj Kontakt og gentag punkt 1-5.
  7. Gem og tjek, at kontaktdata vises korrekt

Hvis et KKorg ID har flere lokationer på FORSKELLIGE adresser, kan en eller flere af disse tilføjes kontaktboksen på denne måde:

  1. Tilføj Kontaktboks
  2. Indtast KKorg ID
  3. Vælg den ønskede lokation i dropdownmenuen Adresse
  4. Vælg om adressen skal vises på fold-ud-elementet
  5. Vælg/sæt hak ved de data, der skal vises i kontaktboksen
  6. Ønskes flere lokationer i samme kontaktboks, vælg Tilføj Kontakt og gentag punkt 1-5.
  7. Gem og tjek, at kontaktdata vises korrekt

Vær opmærksom på at hvis data ikke findes i KKorg, er dropdownmenuer tomme og checkbokse inaktive (kan ikke tilvælges). Felterne kan i stedet manuelt udfyldes under Kontaktdata.

Specielle kontaktoplysninger – digital post, tidsbestilling til borgerservice, kontaktformular

  • Hvis der for KKorg ID'et er opsat specielle kontaktindgange til fx digital post eller tidsbestilling til borgerservice, vil de blive vist under Indstillinger. Du vælger dem ved at sætte hak ved dem.
  • Hvis du ønsker at udstille et kontaktlink til en formular i Xflow (tidligere Ditmerflex) skal du vælge en værdi i dropdownmenuen Vælg kontaktlink under Indstillinger (forudsætter at der er oprettet en eller flere email-adresser + aktiverede kontaktlinks for KKorg-ID'et i KKorg).

Åbningstider

I vejledningen Åbningstider i KKorg, kan du se hvordan oplysninger om åbningstider er opbygget i KKorg.

På Event-sites kan man indsætte et element, der hedder Åbningstider, på Sektionssiden. Se hvordan du bruger elementet i vejledningen Åbningstider på Event.

Tilføj flere kontakter - enheder eller personer

Hvis du tilføjer flere enheder eller personer i din kontaktboks, så bliver de vist under hinanden i en fold-ud.

Designprincipper for kontaktboksen

Du kan læse mere om designprincipperne for kontaktboksen på Københavns Kommunes Designsystem

Best practice

Vis alle

Principper og best practise for brug af kontakt på web i KK

Læs om principper og best practice på siden Kontaktstrategi og principper, som du også kan finde via topmenuen under Retningslinjer & Lovkrav / Vision, strategi- og principper for web i kk.

 

Brug KKorg data

Undgå så vidt muligt at indtaste kontaktoplysninger manuelt i kontaktboksen. Hvis de ændrer sig, skal man opdatere dem manuelt, og det kan være nemt at overse, især hvis de samme kontaktinformationer ligger på flere sider​.

Brug derfor helst data fra KKorg, for så opdateres de automatisk, når der sker ændringer i KKorg.

Mangler der oplysninger i KKorg?

Hvis der mangler oplysninger i KKorg, skal du henvende dig til din forvaltnings koordinerende webredaktør. 

Du kan læse mere i vejledningen KKorg og Lokationsløsningen.

 

KKDK - I Kontaktoversigten via kontaktside

For at få kontaktboksens oplysninger vist i Kontaktoversigten på www.kk.dk, skal sidetypen sættes til 'Kontakt'. 

Læs mere i vejledningen Kontaktoversigten på kk.dk

KKDK - Valg af kontaktoplysninger

Kvalificer valget af kontaktoplysninger med disse overvejelser:

  • Hvad er KK’s hovedindgange/sekundære indgange for kontakt? Hvilken titel og hjælpetekst vælger vi at præsentere? Har vi bruger for øje? Har vi primære/sekundære målgrupper?​
  • Tænk kanalstrategisk. Kontakt er som udgangspunkt forstået som telefonisk, skriftlig eller personlig henvendelse​
  • Husk, at når borgerne ringer, er det ikke (altid) en kritik af hjemmesiden og den digitale service – nogen foretrækker det blot, fordi de bliver trygge/bekræftet, har brug for visitation, afklaring osv.​
  • Borgerne kan også ringe, fordi der er noget, der er svært at forstå, de har særlige behov, der er noget, der ikke virker rigtigt/giver mening. Vi skal derfor huske at tilbyde mulighed for feedback, så vi kan optimere brugeroplevelsen.​

Placering af kontaktboksen

Kontaktboksen skal placeres i bunden af siden og samme sted på alle sider, så brugerne ved, hvor de kan finde den. Det er en konvention, at kontaktinformationer ligger i bunden.

Særligt for events

På event-sider er kontaktboksen ikke fleksibel i placering, idet den altid ligger i bunden (lige oven over relaterede events). Læs mere om events i vejledningen Event.

Eksempel

Eksempel 1 viser kontaktboksen i backend. KKorg ID for borgerrådgiveren er indtastet i ID-feltet, kontaktdata er overført fra KKorg og de data, der ønskes vist, er afkrydset.

Eksempel 2: Sådan ser kontaktboksen ud, efter den er blevet publiceret. Eksemplet er hentet fra websiden https://www.kk.dk/om-kommunen/borgerraadgiveren/om-borgerraadgiveren.