Kontaktstrategi og principper

Principper og best practice for brug af kontaktindgange på webplatformens profiler.

Kontaktstrategi for brug af kontaktindgange på webplatformens profiler 

Københavns Kommune fik i 2019 sin første politisk besluttede Vision for digital service (Vision for KK’s borgerrettede digitale service | Web i KK). Fokus var at sikre, at borgere og virksomheder altid kan få hjælp og medbetjening, når de anvender web og selvbetjening i kommunen. Dvs. at der på alle websider skal fremstå opdaterede og relevante kontaktinformationer. 

Derfor var der behov for en kontaktstrategi i forbindelse med udarbejdelsen af den nye webplatform i Drupal 10, ligesom det blev besluttet at alle kommunens kontaktdata skulle bo i en fælles database, KK Orgs lokationsløsning (Kontaktdata fra KK Org | Web i KK), der kunne integreres til webplatformen. 

Kontaktstrategien med dertil hørende kontaktprincipper og best practises blev lavet som en del af udviklingen af det nye www.kk.dk, der blev lanceret i 2021. Kontaktstrategien gælder også for kommunens subsites, jf. den fælles Webstrategi i KK (Strategi for web i KK | Web i KK). 

Kontaktstrategien ”Kontaktprincipper i praksis” er opdelt i tre dele: 

DEL I: Kanal- og servicestrategisk ramme og værktøjskasse 2021 

Missionen med en fælles strategisk ramme for kontakt på web er, at digital service altid skal rumme mulighed for medbetjening og med fokus på kommunens mange forskellige brugere og målgrupper. Den kanalstrategiske værktøjskasse hjælper med at sikre, at vi tager udgangspunkt i brugerens livssituationer, når vi skaber overblik og sammenhæng i vores flows for brugerne, herunder også den relevante kontaktmulighed. 

DEL 2: Kontaktkoncept og kontaktprincipper for brug af kontakt på kk.dk 

Den kanalstrategiske ramme stiller krav til den måde, vi udstiller vores kontaktdata på både på websiderne og i det fælles kontakthierarki på kk.dk. Kontaktkonceptet for kk.dk går ud på, at brugerne finder kontakt enten via den konkrete brugerrejse ned gennem websitet, eller via det fælles kontakthierarki, der kan tilgås fra footer eller topmenu. 

DEL 3: Best practise for kontakt på kk.dk 

Kontaktkonceptet mundede ud i de webfunktionaliteter for kontakt, der findes på web.kk.dk. Best practise er en rådgivning til, hvordan man som redaktør bedst kan anvende de forskellige måder og muligheder for kontaktboksene på indholdssiderne, og for kontaktsiden til brug for bl.a. den fælles kontaktliste. 

 

7. november 2022.