Strategi for web i KK

Webstrategi for brug af webplatformens profiler.

Københavns Kommune fik i årene 2012–2014 sin første fælles webplatform i Drupal 7, som lagde grundstenen til den nye webplatform i Drupal 10, der er lavet i årene 2019–2022, i et samarbejde mellem kommunens syv forvaltninger og KK Web som fælles service- og systemejer. 

Webstrategien er sket i årene derimellem og som et led i udarbejdelse af den nye fælles webplatform. 

Nedenfor kan man følge rejsen og læse strategien i fire dele.

DEL 1: Fælles vej mod omnichannel: Fælles vision samt service og kanalstrategi 

Københavns Kommunes fælles vision for digital service fra 2017 sætter den strategiske ramme for web som kommunens digitale infrastruktur for borgere og virksomheder: De digitale kanaler understøtter, at borgerne oplever sammenhængende, effektiv og imødekommende service i Københavns Kommune. Efterfølgende blev visionen konkretiseret med en fælles service og kanalstrategi for kommunens digitale kanaler med tre mål:

  1. Altid en digital løsning
  2. Digital Inklusion
  3. Én samlet kommune. 

Læs yderligere om visionen: Vision for KK’s borgerrettede digitale service | Web i KK 
Læs yderligere om service- og kanalstrategien: Fælles Service- og kanalstrategi | Web i KK 

DEL 2: Web’en som grundsten: Kanal- og webprincipper i praksis 

Som en del af den nye webplatform med en kk.dk-profil og en række subsites-profiler (fx basis, event og kampagne) blev der i 2019–2020 udarbejdet en webstrategi med udgangspunkt i et fælles weblandskab, der tegner indholdssnitfladerne mellem de forskellige profiler. 

DEL 3: kk.dk som hovedkanal 

kk.dk er kommunens hovedindgang for borgere og virksomheder i forhold til at tilgå kommunens digitale service og tilbud. I 2021 lancerede kommunen det nye kk.dk, der skal gøre det nemmere at være digital borger og virksomhed, blandt andet med en ny hovedindgang på forsiden, en bedre indholdsstruktur, færre sider og bedre funktionaliteter. 

DEL 4: Webstrategi i BIF – eksempel på, hvordan kommunen arbejder på bedre brugeroplevelser 

Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen (BIF) viser eksempler på, hvordan de har arbejdet mod et slankere og mere brugervenligt kk.dk, der er nemmere at opdatere og vedligeholde i hverdagen. Blandt andet med et sæt principper for god kommunikation på kk.dk. 

 

4. november 2022.