Vejledninger til Event-profilen

Se hvordan du opretter indhold på dit site.

Arbejder du i KFF? KFF har udviklet særlig best practice for Event-profilen.

KFF har udviklet en særlig skriveguide til Event-profilen.

FAQ til Event-profilen

Vis alle

Skal man hente data fra KKOrg i kontaktboksen?

Kontaktboksen fungerer bedst ved brug af data fra KKOrg, men man kan godt manuelt indsætte kontaktdata i kontaktboksen.

I KFF er retningslinjen at man skal bruge KKOrg-data, der hvor det er muligt. 

Holder man eks. et event, som foregår ude i det offentlige rum, kan man med fordel manuelt indsætte specificering af stedet, fx "Under det store træ i gården" eller ved "Under uret".

Kan man løbende tilføje datoer til gentagende events?

Ja, det kan man godt. Gentagende events fungerer ligesom mødeindkaldelser i Outlook, hvor et event kan gentages eks. hver onsdag, alle hverdage eller hver første lørdag i måneden, med både undtagelser og tilføjelser.

Gentagende events er meget fleksibelt opsat og gentagelserne kan ændres løbende efter behov, hvis man fx gerne vil forlænge forekomsten af et event med en ekstra måned eller hvis en af forekomsterne skal slettes eller flyttes.

Kan man slette ekskluderede datoer på gentagende events?

Ja, det kan man godt. Ved at slette det indtastede data i både felterne med dato og klokkeslæt og herefter at gemme, slettes de ekskluderede datoer.

Er ide et fast menupunkt på alle sites?

Nej, det er noget man kan vælge at bruge. Hvis man vil bruge ideer, skal der gøres en side klar til det, og det skal bestilles hos supporten. Det er meget vigtigt at dette gøre inden ideerne oprettes.

Kan man bestille co-creation når som helst?

Co-creation er i udgangspunket bygget til SUF og til KFFs behov.

Hvis du skal bruge co-creation skal det først gå via de ansvarlige DitmerFlex-personer i din forvaltning, hvor det skal godkendes. 

Der er udviklet en co-creation-skabelon til events og en til ideer, som kan klones til dit site. Det økonomiske omkring denne del, skal afklares internt i din egen forvaltning.

Supporten kan hjælpe med at sætte links op til co-creation på dit site, når/hvis du har en formular klar til dette fra DitmerFlex. 

Kan man oversætte til andre sprog end engelsk?

Det kan man ikke lige nu. I dag har vi kun dansk og engelsk, som sprog på Eventprofilen. Dette kan kun ske via udvikling og tilføjelse af et sprog samt at oversat alle udviklet beskeder og fejlmeddelelse til den pågældende sprog, da der er rigtig meget ny udviklet elementer på en Events site, og ikke en core drupal (out of the box). 

Hvis du har behov for at angive på et event, at det fx foregår på tysk eller andet sprog, så tag fat i din koordinerende redaktør. Som kan hjælpe med et emneord, som kan anvendes til dette.

Hvad kan man dele via SoMe-deling?

I dag kan du kun dele events og ideer.

I bunden af event- og ide-visningen finder du delingspanelet, hvor du kan dele til Facebook, Instagram osv.

Kan man ændre menuophæng (placering i menuen) på engelske kloner/sider?

Ja, det kan man godt, men så ændres den danske version af siden også. Dvs. ændrer du på menu-placeringen for den engelske version af en side, så ændres den danske version samtidig.

Tjekliste til klargøring af et nyt event-site

Vis alle

Navngiv dit site

  1. Tryk på fanen 'Indstillinger' og derefter 'Sitets navn'.
  2. Angiv sitets navn og forvaltning og tryk derefter på 'Gem indstillinger'.

Opret en topmenu

Før du opretter indhold på et nyt site, er det en god idé at have klarlagt, hvordan topmenuen skal se ud, da det er afgørende for strukturen for dit indhold. Hvis dit site indeholder meget indhold, er det en god idé at oprette hovedmenupunkterne i topmenuen som navigationssider eller sektionssider, hvor der tilføjes en sekundær menu som element, der linker videre til mere indhold. Det er dog også muligt, at lave et hovedmenupunkt, der linker direkte til en indholdsside, nyheds- eller idéliste.

For at lave en topmenu, skal du oprette en side, enten navigationsside, indholdsside eller sektionsside, og via menuplaceringen angive, at den skal ligge i topmenuen.

OBS. Husk at tjekke retningslinjer og best practice for hvordan menu-strukturen skal bygges op inden du går igang, hvis du arbejder i KFF! Du kan finde link til anbefalingerne i filboksen her på siden.

Indstil farver

Tryk på fanen 'Indstillinger' og dernæst 'Farvevalg'. Her kan du vælge mellem forskellige farveskemaer, der lever op til krav om tilgængelighed. Gem indstillingerne.

Opret navigation og indhold

Det er en god idé at have kortlagt hele navigations-strukturen for dit site, inden du begynder at oprette indhold. På den måde undgår du at skulle rykke for meget rundt efterfølgende.

Hvis du er kommet til at placere indhold et uhensigtmæssigt sted, er det dog muligt senere at ændre det via fanen 'Indstillinger' og dernæst 'Menu'.